
30 november
The Still Dying Swan + The The
Två internationella gästspel och tre extraordinära dansare som återuppfinner reglerna för vad en dansare kan vara och som vägrar att låta konventioner definiera dem.
För gammal för att dansa?!
I denna ”double bill” får du uppleva två verk och tre dansare vars scennärvaro skapats under långa och framstående karriärer. Möt tre extraordinära dansare som återuppfinner reglerna för vad en dansare kan vara och som vägrar att låta konventioner definiera dem - Amancio González i sitt eget solo The Still Dying Swan och Jone San Martin och Emma Lewis i duetten The The av koreograferna William Forsythe och Dana Caspersen.
The Still Dying Swan
Med värme, ödmjukhet och humor bjuder Amancio González in oss till sin historia; född som den yngste av åtta, med avlagda kläder som gick i arv mellan syskonen och en hemlig barndomsdröm om att bli balettdansare.
En rysk dams oväntade ankomst till hans studio öppnade världen - bokstavligen - och han tog sitt första flyg och blev en del av ett skotskt balettkompani. Årtionden senare, vid 49 års ålder, uppfyllde han sin dröm genom att ta på sig spetsskor, träna med en rysk ballerina och förbereda sig för att dansa ett hundra år gammalt solo som ofta var förbehållet kvinnor. Nu tar han den djärva, innerliga akten till scenen - och gör det osynliga synligt och det omöjliga möjligt.
Möt dansare Amancio Gonzalez i tåspetsskor i den ursprungliga baletten Dying Swan, ett solo som koreograferades av den ikoniska ryska koreografen Mikhael Fokine för Anna Pavlova i Sankt Petersburg 1907. Amancios version är inspirerad av hans egen personliga resa. En rörande berättelse om hans liv med en härlig humoristisk twist. Musiken är The Swan, ur Camille Saint-Saëns, Djurens karneval.
Den talade texten i Still Dying Swan och eftersamtalet teckenspråkstolkas till svenskt teckenspråk.
The The
The The med dansarna Jone San Martin and Emma Lewis är en rikt artikulerad knut lindad av två kvinnor. Kvinnorna tänker uppmärksamt och noga igenom sina kroppars kurvor och spänningar. En duett, en konversation mellan lemmar, uttryckt på en exakt men trasslig skönhetsdialekt.
Versionen som visas uruppfördes i Frankfurt 20 oktober 1996 som en del av kvällen Six counter point.
William Forsythes and Dana Caspersens The The (även känd som A Quiet Evening of Dance) är ett koreografiskt verk som utforskar förhållandet mellan rörelse, musik och rumslig medvetenhet och som ofta utmanar traditionella balettkonventioner. Verket betonar ett detaljerat, nästan algoritmiskt förhållningssätt till rörelse, med ett starkt fokus på dansarnas interaktion med rummet och varandra. Verket innehåller både strukturerad koreografi och improvisationsmoment, som visar dansarnas tekniska skicklighet och mångsidighet.
Möt dansarna
Stanna kvar i salongen för ett samtal med dansarna direkt efter föreställningen. Under ledning av Gwyn Emberton reflekterar Amancio González, Jone San Martin och Emma Lewi över sina dansarkarriärer hittills och visioner för dansen i framtiden. Observera att samtalet hålls på engelska med teckenspråkstolkning till svenskt teckenspråk.
Om Dansa för evigt
- Typ
- Föreställningar
- Spelas
- 30 november
- Plats
- Skånes Dansteater
- Längd
- Föreställning: 2 x 15 min, eftersamtal: 45 min.
- Arrangör
- Skånes Dansteater


Kreativt team

Hej! Mitt namn är Amancio – och jag är fortfarande dansare.
Datum
Priser
- Ordinarie
- 200 kr
- 0-18 år
- 100 kr
- Under 26 år
- 100 kr
- Student
- 100 kr
- Pensionär
- 150 kr
- Rullstol vuxen
- 200 kr
- Rullstol 0-18 år
- 100 kr
- Ledsagare
- 0 kr
- Grupp 10+
- 150 kr